A férfiak egyenlősége nélkül nem lesz egyenlő otthon se

Nyílt levél az IKEA-nak az #egyegyenlootthonert kampánnyal kapcsolatban

Az IKEA-t korábban megkerestük már egy nyílt levéllel azzal kapcsolatban, hogy a családon belüli erőszak elleni kampányuk során - ahol csak nőket mutattak be áldozatként - jelenjenek meg a férfiáldozatok is. Most erről is érdeklődtem az IKEA-nál, valamint az IKEA új, #egyegyenlootthonert kampányukkal kapcsolatban - ami a nők hátrányaira korlátozódik - azzal a kéréssel fordultam hozzájuk, hogy a kampányban jelenjenek meg a férfiak egyenlősége is, anélkül ugyanis nincs egyenlő otthon se.

Tisztelt IKEA!

Korábban az „egy biztonságos otthonért” elnevezésű, családon belüli erőszak elleni kampányuk során a családon belüli erőszak jelensége úgy került bemutatásra, hogy csak nők jelentek meg az erőszak elszenvedőjeként, csak férfiak az elkövetőjeként, illetve kizárólag olyan adat hangzott el, hogy a nők milyen arányban válnak áldozattá, anélkül hogy a férfiakra vonatkozó adat említve lett volna.

Ezzel kapcsolatban a Modern Férfipolitikáért Mozgalom 2020. december 19.-én megkereste önöket egy levéllel, melyben arra hívta fel a figyelmüket, hogy a családon belüli erőszak férfi áldozatai különösen nehéz helyzetben vannak (részben azért, mert a férfiakkal szembeni erőszak társadalmilag elfogadottabb, mint a nők elleni erőszak, részben azért, mert az uralkodó nemi szerepek nem fogadják el azt, ha egy férfi áldozattá válik). Rámutattunk arra, hogy ezért is kiemelten fontos, hogy a férfiak megfelelően reprezentálva legyenek a családon belüli erőszak elleni kampányokban és ezek ráirányítsák a figyelmet azokra a sajátos problémákra is, amik őket sújtják. Bár az Országos Kriminológiai Intézet 2005-ös kutatása szerint a családon belüli erőszak áldozatainak 30%-a férfi, az elmúlt években a családon belüli erőszak elleni kampányok – beleértve az önökét is -, rendszerint egyáltalán nem jelenítik meg őket áldozatként, megerősítve a társadalomban amúgy is jelen lévő káros nemi sztereotípiákat.

A férfiáldozatok megfelelő reprezentációjának érdekében arra kértük önöket, hogy indítsanak el egy olyan családon belüli erőszak elleni kampányt is (vagy egészítsék ki a mostanit ennek megfelelően), amiben a férfiáldozatok is megjelenjenek, illetve a férfiakkal szembeni erőszakkal kapcsolatos adatok is elhangzanak (például, hogy a férfiak hány százaléka válik fizikai, lelki bántalmazás áldozatává). Kértük továbbá, hogy a bántalmazott férfiak sajátos, nemükkel összefüggésbe hozható problémái is jelenjenek meg (mint például a kiemelkedően magas látencia, vagy a velük szembeni bizalmatlanság), valamint hogy ebben működjenek együtt a családon belüli erőszakkal foglalkozó férfiszervezetekkel is.

Erre a levélre azt a választ kaptuk 2020. december 22.-én, hogy az illetékes munkatárs szabadságon van, de foglalkozni fog levelünkkel, amint visszatér. Ezzel kapcsolatban azóta nem kaptunk más visszajelzést, ezért szeretnék érdeklődni azzal kapcsolatban, hogy tervezi-e az IKEA, hogy a férfiakkal szembeni családon belüli erőszak megjelenjen a kampányaik során és ha igen, akkor ez mikor várható és milyen formában.

ikea-orsvezer-ter-ikea_hu.jpg

Önök időközben elindítottak egy másik kampányt is, #egyegyenlőootthonért elnevezéssel, ami azt célozza, hogy nemek közötti egyenlőség legyen otthon. Teljes mértékben egyetértünk azzal az üzenettel, amit ez a kampány átad a háztartási feladatok egyenlő megosztását illetően, azonban sajnálattal tapasztaltuk, hogy a férfiak egyenlőségi szempontjait ez a kampány sem veszi figyelembe. Az adatok azt mutatják, hogy a férfiak nemcsak a kampány során említett teendők elvégzésében alulreprezentáltak, de általánosságban is ki vannak szorulva a család és a gyermekek életéből. Válást követően a gyermekek kevesebb, mint 10%-a él együtt továbbra is az édesapjával. Azon családok esetében sem kiegyenlített a szülők szerepe, ahol együtt élnek a szülők, a gyeden tölthető idő kevesebb, mint 5%-át használják fel az apák, és a gyermek későbbi életszakaszában is igaz, hogy a férfiak töltenek több időt a munkahelyen, a nők pedig otthon.

Ez összhangban van a férfiakkal szembeni társadalmi elvárásokkal. A magyar társadalom döntő többsége továbbra is olyan elvárásokkal rendelkezik a férfiak felé, hogy elsődleges kenyérkeresők legyenek. A Népességtudományi Kutatóintézet 2016-os felmérése szerint a magyarok több mint 90%-a úgy gondolja, hogy a férfinak feladata, hogy eltartsa a családját. Ugyanebből a kutatásból az is kiderül, hogy a legtöbben úgy gondolják, hogy a családi és a munkahelyi teendők összehangolására az a legjobb megoldás, ha az anya otthon marad a gyermekkel és az apa teljes munkaidőben dolgozik (42,4% gondolja így), vagy ha az anya részmunkaidőben dolgozik és az apa teljes munkaidőben (35% mondja ezt). Ezzel szemben kevesebb, mint 0,1% gondolja úgy, hogy az a legjobb megoldás, ha az apa marad otthon több időt.

Az egyenlő otthon nem csupán arról szól, hogy azokat a kötelezettségeket meg kell osztani a nők és a férfiak között, amik hagyományosan a nők feladatai, de arról is, hogy azokat a kiváltságokat is meg kell osztani, amik hagyományosan a nőké, illetve azokat a feladatokat is, amik hozzájárulnak a férfiak családból való kiszorulásához. Ez többek között azt jelenti, hogy elő kell segíteni azt, hogy a férfiak minden tekintetben egyenlő szülők legyenek, minden szempontból ugyanannyi időt töltsenek a gyermekeikkel - legyen szó akár gyed idejéről, akár különélő szülőkről. Szól továbbá arról is, hogy semmi olyan elvárás ne legyen a férfiak irányába, hogy az ő elsődleges feladatuk a jövedelem előteremtése lenne (ez ugyanis az egyik legfontosabb tényező, ami akadályozza a családban betöltött egyenlő szerepeiket). Azt is jelenti, hogy ugyanannyira kompetensnek tartsák a férfiakat a családi teendők minden formájának ellátásában, mint a nőket (vagyis feltétlenül szükséges a társadalom szemléletének átformálása oly módon, ami e területeken a férfiakkal szembeni negatív nemi sztereotípiák megszűnéséhez és a férfiak ezen szerepekben való megerősítéséhez vezet).

ingen-grunn-for-at-ikke-privat-sektor-kan-gi-pappapermisjon.jpg

A férfiak egyenlősége nélkül soha nem lesz egyenlő otthon. Arra kérjük ezért önöket, hogy akár az #egyegyenlőootthonért kampányuk során, akár egy másik kampányban, jelenjenek meg otthoni egyenlőtlenségek férfiakat érintő problémái is. Az egyik legfontosabb kérdéshez, a gyed megosztásához nemcsak kampánnyal tudnak hozzájárulni, de mint munkáltatók is. Ezért ezzel kapcsolatban arra is kérjük önöket, hogy ösztönözzék azt, hogy férfi munkavállalóik a gyed felét (1 évet) otthon töltsék a gyermekeikkel. Ezzel nemcsak a férfiak egyenlőségéhez járulnának hozzá, de a nőkéhez is, hiszen ha a férfiak otthon töltik ezt az időt, az hozzájárul a háztartási munkák egyenlőbb megosztásához is.

Tisztelettel,
Szujó Flórián
Modern Férfipolitikáért Mozgalom