Rontják a fiúk iskolai teljesítményét a nemi sztereotípiák

Egy tanulmány szerint a fiúk rosszabbul teljesítenek az iskolában, ha a pedagógusok gyengébb teljesítményt várnak tőlük. A kutatás eredményeiről a Telegraph számolt be.

A fiúkkal kapcsolatos sztereotípiák már az általános iskola első évfolyamán hátráltathatják őket abban, hogy potenciális képességeinek megfelelően teljesítsenek – állítják az University of Kent kutatói.

A kutatás első szakaszában a kutatók 238 négy és tíz év közötti fiút és lányt kértek arra, hogy különböző viselkedéssel és teljesítménnyel kapcsolatos szituációk (pl. “ez a gyerek jól szeretne teljesíteni az iskolában”) alapján válasszák ki, hogy szerintük kire vonatkozik az állítás. Egy fiú és egy lány sziluettje közül lehetett választani.

Az eredmények, amelyeket a Child Development folyóirat publikált, azt mutatják, hogy a lányok 4 éves kortól és a fiúk 7 éves kortól úgy gondolják, hogy a lányok jobban viselkednek, és jobban teljesítenek az iskolában. A kutatók megállapították azt is, hogy a gyerekek azt gondolták, hogy a felnőttek is osztják a véleményüket, ami azt jelenti, hogy a fiúk úgy érezték, hogy a tanárok és a szülők nem várják tőlük, hogy olyan jól teljesítsenek, mint a lányok, és ennek eredményeképpen elvesztették a motivációját és a magabiztosságukat.

boys-first-day-of-school.jpg

A további kutatások azt mutatják, hogy mindez alacsonyabb iskolai osztályzatokban is megmutatkozik.

Később a kutatók hét és nyolc év közötti gyerekeket kértek arra, hogy írjanak meg egy tesztet, amelynek 3 része volt: olvasás, írás és matematika. A gyerekek felével a teszt megírása előtt közölték, hogy arra számítanak, hogy a fiúk rosszabbul fognak teljesíteni, mint a lányok, míg a gyerekek másik felének nem mondtak semmit.

Azok a fiúk, akiknek azt mondták, hogy várhatóan rosszabbul fognak teljesíteni, rosszabb eredményt is értek el, mint azok a fiúk, akiknek nem mondtak semmit a teszt megírása előtt. A lányok teljesítményére mindez nem volt hatással, esetükben nem volt eltérés a 2 csoport átlaga között.

Mindezt a kutatók megcsinálták úgy is, hogy az egyik csoportnak nem mondtak semmit, a másik csoportnak viszont a teszt megírása előtt azt mondták, hogy arra számítanak, hogy a lányok és a fiúk ugyanolyan jól teljesítenek. A lányok eredményére ennek sem volt hatása, viszont azok a fiúk jobban teljesítettek, akiknek azt mondták, hogy arra számítanak, hogy a fiúk és a lányok ugyanolyan jól teljesítenek, mint azok a fiúk, akiknek nem mondtak semmit.

A hivatalos adatok azt mutatják, hogy a fiúk 5 éves kortól rosszabbul teljesítenek az iskolában, mint a lányok. Míg a korábbi elméletek az eltérő tanulási stílust, a tanárok hozzáállását, a férfipéldaképek hiányát és az iskola feminizációját okolták, addig ez a kutatás azt mutatja, hogy a sztereotípiák szignifikáns szerepet tölthetnek be a fiúk rosszabb iskolai teljesítményében.

Bonny Hartley a kenti egyetem Phd hallgatója, aki a kutatást vezette, azt mondja, hogy sok elmélet volt eddig, ami biológiai megközelítést alkalmazott – pl. a fiúk és a lányok agya eltérő, máshogy kell őket tanítani – ugyanakkor szerinte, ha vannak is ilyen különbségek, azoknak a hangoztatása a sztereotípiák miatt önbeteljesítő jóslattá válnak. Ha meg szeretnénk szüntetni a különbségeket, akkor bármi más jobb annál mint, hogy azt mondanánk a fiúknak és a lányoknak, hogy mások.

“A tanároknak, a szülőknek, és még a televíziós műsoroknak is vigyázni kellene arra, hogy elkerüljék azokat a sztereotípiákat, amelyek a fiúk iskolai teljesítményét leronthatják. Ezek a vizsgálatok azt mutatják, a negatív sztereotípiák már az iskolai első éveiben önbeteljesítő következményekkel járnak. A kutatás eredményei egyúttal azt is mutatják, hogy egalitárius üzenetek továbbításával és az olyan gyakorlatoktól való tartózkodással, mint az osztályok nemek szerinti felosztása, lehetséges javítani a fiúk teljesítményét." – mondta.